İYİ DEĞİL, EN İYİSİ İÇİN BURDAYIZ...

İnternet Reklam Vermek

İNTERNETE REKLAM VERMEK
İnternete reklam vermek mi istiyorsunuz?
Günümüzün modası internet. Hal böyle olunca , bu uçsuz bucaksız sanal dünyada firmalar birbirlerini nasıl geçeceklerinin kaygısına düştüler.  Sanal dünya, görsel medyadan daha güçlü hale gelir oldu. Bu noktada da geleneksel reklam kanalları yerine, firmalarinternete reklam vermek”  peşine düştüler.
Yıl 1997 , internet Türkiye’ye yeni gelmiş.. hepimiz interneti (yaşı yetenler) sadece IRC den oluşuyor zannediyoruz.. aidata veya Superonline serverlarında #Elma , #Ayna, #Baby, #A$k vb.. bir çok IRC kanalında gezinip duruyoruz. Kız arkadaş, erkek arkadaş arıyoruz.. iki lafın belini kıralım diyoruz… O dönemde, konunun bu kadar derinleşeceğini hayal edebilir miydik? Bunun yardımcı mecralardan çıkıp ana satış ve reklam kanalı olacağına kaçımız inanırdık? “ internete reklam vermek ”dese  biri suratına bön bön  bakmaz mıydık? Halbuki şu anda işin rengi çok değişti.
Arama motorlarının hayatımıza, en büyük öğretmenimiz ve dert ortağımız olarak girmesinden sonra, günümüzün 3 de birini www lar arasında geçirmeye başladıktan sonra konuya bakış açımızda değişmeye başladı.
İnternete reklam vermek için hangi seçenekleriniz var?
İnternete reklam vermek konusunda, firmanızı, patronunuzu, yöneticinizi ya da daha genel söyleyeyim; kendinizi ikna ettiniz ancak ne yapmanız gerektiğini bilmiyorsunuz… işte yöntemleriniz…
1-      Geleneksel yolla internete reklam vermek (Banner reklamcılığı)
2-     Arama Motoru Reklamcılığı (SEM , SEA veya her nasıl adlandırıyorsanız)
2.1. Tıklama yöntemi ile internete reklam vermek
2.2. Gösterim başına yöntemi ile internete reklam vermek
3-     Remarketing veya Retargeting ( Yeniden pazarlama yöntemi)
4-    Email reklamcılığı (Email Marketing)
5-     Online siteler aracılığı ile internete reklam vermek (çözüm ortaklığı)
Basitçe yukarıdaki beş farklı yöntemi kullanarak online dünyasında boy gösterebilirsiniz. Rakiplerinizden sıyrılarak, markanızı , ürününüzü , hizmetinizi çok daha etkin bir şekilde arttırarak; ticari getiri , marka bilinirliği vb.. sonuçlara kolaylıkla ulaşabilirsiniz.
Kısaca yukarıdaki yöntemlere değinelim…
1-      Geleneksel yolla internete reklam vermek (Banner reklamcılığı)
Geleneksel reklam yöntemi offline mecralar (gazete, dergi, radyo, televizyon,outdoor ) için nasıldır? Kitlelere ulaşan bir mecra bulursunuz bu mecraya belli ücretler (genelde yüksektir) karşılığında, hizmet veya ürününüzü anlatacak bir reklam aracı (jingle, görsel vb..) tasarlatır ve limitli bir süre karşılığında bu aracı sergiletirsiniz.
İşte dijital pazarlama dünyasında da geleneksel yol ile internete reklam vermek altında yatan mantıkta aynı şekildedir.  Çok izlenen, çok tıklanan (trafiği yüksek) siteler bulursunuz (www.hurriyet.com ,www.milliyet.com.trwww.kadinlarkulubu.com vb..) , firmanızı ürününüzü veya kimliğinizi betimleyen bir banner tasarlatırsınız. Bu banner ile belirli bir süre , ve yüksek bir fiyat karşılığında bannerınızı bu mecralarda sergiletirsiniz.
Bu yöntemin en büyük getirisi  marka bilinirliğinin artmasıdır. Bununla birlikte sitenizin trafiği artar. Ancak bu denli yüksek meblağlar karşılığında bu metot ile internete reklam vermek , rasyonel bakıldığında çok mantıklı mıdır?  Bu kararı tüm yöntemleri belirledikten sonra verelim.
2-     Arama Motoru Reklamcılığı
Şu anda eşinizden, çocuğunuzdan, anneniz ve babanızdan sizin bütün sırlarınızı bilen kimdir desem? İlk anda cevap veremezsiniz ama Google Amca?? Desem hepiniz bana mutlaka hak verirsiniz. Evet Yahoo ve Altavista ile başlayan , Google ile doruk noktaya çıkan arama motoru sektörü şu anda hepimize en yakınımızdan daha yakın. Nasıl mı?
Bir hastalığınız var kime sorarsınız? Bir konu ile ilgili bir şey öğrenme istiyorsanız kime sorarsınız? Dünkü maçın sonucunu öğreneceksiniz kime sorarsınız? Burcunuzun günlük yorumunu öğrenmek istiyorsunuz kime sorarsınız?  Hatta bir kaçamak yapacaksınız kimden yardım istersiniz? :P evet bu liste daha uzar da gider.. hepiniz şimdi bana hak verdiniz sanırım.
Elimizde bu kadar kuvvetli bir mecra var. Günümüzde internet kullanan her 100 kişiden 95 tanesi arama motorlarını kullanıyor, bu 95 kişinin yüzde 95 i de Google’ı kullanıyor.. bu da şu sonuca geliyor, her 100 kişiden en az 90 tanesi Google kullanıyor. Türkiye de yaklaşık 30 milyon internet kullanıcısı var ise, 27 milyonu Google kullanıyor. Daha güçlü bir reklam kanalı sizce olabilir mi? İnternete reklam vermek için size aracılık sunacak daha  geniş ve etkili başka bir mecra olabilir mi?
İnternete reklam vermek için arama motorlarını (Google) kullanmak istiyorsanız, bunun günümüzde en önemli aracı Google AdWords . Belirli anahtar kelimeler üzerine bahis misali TBM (Tıklama başına maliyet) belirleyerek, belirsiz bir süre için (bakiyeniz ve bütçeniz tamamlana kadar) tıklama başı veya Gösterim başı olarak iki ayrı yöntemle internete reklam vermek mümkün.
2.1.  Tıklama yöntemi ile internete reklam vermek
Aslında hakkında 1500 sayfalık bir kitap yazılabilecek kadar geniş bir konu olan Google AdWords’ün sunduğu hizmetlerden biridir. CPC veya TBM diye adlandıran tıklama başına maliyet sistemi ile, bütçeniz doğrultusunda, ürün, hizmet veya firmanızın kimliğini betimleyecek anahtar kelimelere , kelime başı tıklama maliyeti atıyorsunuz. Google bu bütçenizi bitirebilmek ve para kazanabilmek adına , sizin reklamınızı (kampanyanızı)  Google aramalarında (o kelimelerde) en üst sıralarda çıkartıyor. Tabi ki bu sıralamayı etkileyen bir çok faktör var; TBM tutarı, Google kalite puanı, içerik ve reklam arasındaki tutarlılık vb… Çok karmaşık bir algoritma ile tüm katsayıları hesaplayarak, kullanıcısına (o anahtar kelime ile arama yapana) bu reklamı sunuyor ve kullanıcının reklamı tıklaması ile bakiyenizden belirlenen TBM yi düşüyor.. Örnek olarak  “ internete reklam vermek “ diye bir anahtar kelimeye 0,30 TL tıklama başına maliyet belirlediniz, bu anahtar kelimeye iki  farklı firma daha reklam vermiş biri 0,25 diğeri 0,35 TL belirtmiş..  0,35 TL verenin sizin reklamınızın üstünde yer alacağını düşünebilirsiniz, ancak burada Google’ın algoritması ve parametreleri devreye giriyor. O sitenin içeriği gerçekten verilen reklam (internete reklam vermek) ile tutarlı mı? Kullanılan anahtar kelimeler hem reklamın hem de site de var mı?, vb birçok algoritma hesabından sonra hangi reklamın ilk sırada çıkacağına karar veriyor. Zaten bu yüzden bu tarz reklamlar için sizlere bir Google Adwords uzmanı veya danışmanı ile çalışmanızı öneriyoruz.
Bu yöntemde tıklama başına maliyet önemli olduğu için, ölçülebilirlik var, bütçenizi minimum tutabilirsiniz. Direkt sonuca yönelik , kullanıcı seçim parametreleri ile hedefe yönelik tıklatma yaptırabilirsiniz. Eğer ki, işe hakim bir danışman ile çalışırsanız, gerçekten çok çok verimli bir internete reklam verme yöntemi.
2.2.  Gösterim başına yöntemi ile internete reklam vermek
Bu yöntem de aynı tıklama başına maliyet yöntemi gibi çalışıyor ancak bu sefer baz alınacak şey tıklama değil, gösterim. Maliyetler çok daha düşük ama sonuç getirme de ister istemez düşük oluyor. İnsanlar sizin de içinde bulunduğunuz arama sayfasını, belirlediğiniz anahtar kelimeleri sorgulatarak kaç kere görüntülüyorlar buna bakıyor sistem.
Bunun dışında belirli görsellerinizi, ilgili sektörel sayfaların Google reklam alanlarında gösterebiliyorsunuz (AdSense) . Örnek vermek gerekirse, “internete reklam vermek” ile ilgili reklamınızı,  trafiği yüksek bir SEO sitesinin içinde oynatabiliyorsunuz. Zaten o siteden bilgi alanların dikkatini çekerek size ulaşmalarını sağlayabiliyorsunuz.
Özellikle bu yöntemde de , dijital pazarlama danışmanlığı almanız çok önemli. Ne tarz tasarımlı bir bannerı hangi tür sitelerde, hangi saatler arasında göstermeniz gerektiği gibi bir çok alt kırılım var. İnternete reklam vermek konusunda uzmanlaşmış kişi ve kuruluşlar ile çalışın.
3- Remarketing veya Retargeting ( Yeniden pazarlama yöntemi)
Bu yöntem biraz daha teknik bir konu, ancak tam hedefi vurmaya yönelik “internete reklam vermek”metodu.
Burada yapılacak şey basitçe şöyle: Web sitesine bir kod ekliyorsunuz. Bu kod ile sizin sitenize giren herhangi bir kişinin bilgisayarına otomatik olarak bir cookie atılıyor. Bu cookie (tanıma öğesi) sayesinde o kişi herhangi başka bir siteyi gezerken o sitede Google reklam kutucuğu varsa, orada sizin verdiğiniz reklamı görüyor sürekli. Bir şekilde takip etmeye başlıyorsunuz bu kişiyi.. insanda ister istemez “ vay be adamlara bak her yere reklam vermişler” intibaı oluşturuyorsunuz. Hem marka bilinirliğini arttıran hem de direkt olarak hedefe yönelik bir  reklamcılık anlayışı…
4-    Email reklamcılığı (Email Marketing)
İnternete reklam vermek için adında anlaşılacağı gibi son derece basit bir yöntem. Hemen  hemen hepimizin mail kutuları bu tarz reklamcılık ile dolup dolup taşıyor. Firmalar; hizmetlerini, ürünlerini veya kampanyalarını bu yöntem aracılığı ile duyuruyorlar. Maliyet olarak son derece düşük bir sistem, ancak burada önemli olan Mailing servisini alacağınız firma. Bazı aracı firmalar kendi müşteri datalarına, sizin adınıza bu gönderimi yapıyorlar (maliyet yüksek). Bazı aracılar ise, sizin onlara verdiğiniz data üzerinden sizin adınıza gönderim yapıyorlar (maliyet düşük)
İnternete reklam vermek için bu yöntemi kullanacaksınız, önemli olan email içindeki reklamın ne tarz bir tasarım ile kullanıcılara ulaştığı. Dikkat çekici bir konu ve tasarım her zaman daha fazla bir geri dönüş sağlamaktadır.

5-     Online siteler aracılığı ile internete reklam vermek (çözüm ortaklığı)
Bahsedeceğimiz bu son yöntem, spesifik bir metot. Mr Maana , Şehir FırsatıGrupfoni gibi sitelerde fırsatlar ile ilgili bu sitelerle ortak çalışma yönetip hizmet veya ürünü müşteriye ulaştırmak mümkün. Bu sayede internete reklam vermek için diğer sitelerin trafiğinden ve bilinirliğinden faydalanarak, hem ticari bir getiri hem de marka bilinirliği artışı sağlayabiliyorsunuz.
İnternete Reklam Vermek ile ilgili yöntemlerin karşılaştırılması


Sonuç olarak bize sorarsanız hangisini kullanmalıyım diye;
Net birini seçmek çok zor, önemli olan doğru zamanda doğru kitleye minimum bütçe ve etkili bir reklam ile ulaşabilmek. Optimum başarı ancak böyle sağlanır..
Ama yine de biraz da netleştirmek adına bizim reçetemiz şöyle olur…
Internete Reklam vermek için Reçete:
  • Tıklama başına Google Adwords ile bütçenizin yarısını kullanın (bütçenin 3/6)
  • Sadece sektörünüz ile ilgili sitelere gösterim başına reklam verin (bütçenin 1/6)
  • Re Marketing (Yeniden pazarlama) yaptırın (bütçenin 1/6)
  • Email reklamcılığı yapın (bütçenin 1/6)
Geriye kalan iki yöntem ise, 2-3 aylık periyodlarda 1-2 şer kez kullanılabilir. (Geleneksel ve Çözüm ortaklığı)
Asla unutmayın:
İnternete reklam vermek için mutlaka bir dijital pazarlama danışmanı edinin. Bu yukarıda bahsedilen yöntemlerin uygulanması ve sürdürülebilir olması adına, bir çok ipucu ve püf nokta mevcuttur.  Etkin bir dijital Pazarlama stratejisti aracılığı ile internete reklam vermek, firmanızın maddi ve manevi hanesine büyük bir artı yazacaktır.



0 yorum: